Di Jakarta lama, masjid Arab menjadi saksi masa silam kosmopolitan

Di Jakarta lama, masjid Arab menjadi saksi masa silam kosmopolitan
Seorang lelaki Indonesia berketurunan Arab berjalan di tepi Langgar Tinggi, salah sebuah masjid tertua di Jakarta, pada 13 Mei 2023.

JAKARTA — Apabila pedagang dari Semenanjung Arab mula menetap di Batavia pada penghujung abad ke-18, kebanyakan mereka tinggal di Pekojan, kawasan kejiranan yang masih dilihat segelintir masyarakat sebagai jantungnya berdegup kencang.

Batavia adalah bandar utama Hindia Belanda dan sepadan dengan ibu kota Indonesia masa kini, Jakarta.

Pemerintah kolonial Belanda sangat khusus dalam melaksanakan perpecahan kaum dan kumpulan etnik yang berbeza juga dikehendaki tinggal di kawasan tertentu.

Pekojan adalah salah satu daripada kawasan tersebut — saksi kepada pengasingan, tetapi juga kepada sifat masyarakat Arab, yang mampu mengatasinya dan menerima pelbagai pengaruh pelbagai budaya di rumah baharunya.

Bukti nyata tentang ini ialah gaya eklektik Langgar Tinggi, salah satu masjid tertua di Jakarta dan bangunan mercu tanda kejiranan Arab.

Tidak seperti kebanyakan bangunan bersejarah di Jakarta, masjid yang dibina hampir 200 tahun lalu itu mengekalkan bentuk asalnya.

“Tengok bangunan ini dari tahun 1828 hingga sekarang masih kukuh dan utuh… Masjid ini masih asli dan tidak pernah diubah sejak dibina.

“Kami tidak mahu ia diubah,” kata penjaga Langgar Tinggi Achmad Alwi Assegaf kepada Arab News.

Achmad Alwi Assegaf, penjaga Langgar Tinggi, salah satu masjid tertua di Jakarta, berdiri di sebelah mimbarnya pada 13 Mei 2023.

Masjid dua tingkat itu dibina oleh Abubakar Shihab, seorang pedagang Islam dari Yaman, di atas tanah yang didermakan oleh keluarga pedagang terkemuka dari Arab Selatan.

Pada masa itu, ramai pedagang kaya berketurunan Arab yang tinggal di Asia Tenggara membiayai kemudahan keagamaan atau komuniti untuk orang Islam di negara yang dijajah oleh kuasa Eropah bukan Islam.

“Ini adalah rahmat generasi yang lalu… Mereka membina masjid, surau dan membiayai perayaan hari raya Islam supaya penduduk di Pekojan memerhatikannya seperti di Yaman,” kata Assegaf, yang keluarganya sendiri tiba di Batavia dari Yaman tujuh generasi lalu.

Komuniti lama juga menyesuaikan diri dengan gaya hidup berbeza jirannya – orang Cina, Eropah dan kumpulan orang asli tempatan.

Unsur kayu masjid, jubin bumbung merah, dan dinding putih tidak serta-merta menyerupai imej standard masjid.
Pandangan lebih dekat menunjukkan gabungan tradisi seni bina yang menyumbang kepada bentuknya.

Tiangnya diilhamkan oleh seni bina Portugis, yang menjadi trend pada masa itu, kata Assegaf.

Pintu dan tingkap serta rasuk sokongannya menggabungkan tradisi bangunan Cina, manakala gaya asas struktur adalah biasa di seluruh Jawa.

“Terdapat gabungan. Ia boleh dilihat di Langgar Tinggi bukan sahaja seni bina orang Arab tetapi semua orang yang kami pernah berdagang dan tinggal bersama,” kata Assegaf.

Achmad Alwi Assegaf, penjaga Langgar Tinggi, antara masjid tertua di Jakarta, bersolat di dewannya pada 13 Mei 2023.

Selama beberapa dekad, Pekojan telah kehilangan ramai penduduk asalnya.

Orang yang lebih kaya telah berpindah ke bahagian lain di Jakarta dan banyak bangunan asal kejiranan telah menjadi usang.

Abu Sulthan, seorang peniaga ternakan tinggal di Pekojan kerana keluarganya menetap di sana sejak 1910.

Tetapi dia memerhatikan bagaimana keunikan kejiranan itu perlahan-lahan pudar.

“Dulu ramai orang Arab di sini. Dahulu ramai peniaga,” katanya.

“Ia masih dikenali sebagai (sebuah) kejiranan Arab, tetapi ramai yang telah berpindah.”

Orang yang menentang segala kemungkinan tetap berharap kejayaan yang hilang itu akan kembali ialah penjaga Langgar Tinggi yang menegaskan Pekojan masih menjadi rujukan budaya Arab.

“Budaya Yaman sentiasa dipertahankan di Pekojan,” kata Assegaf, memetik tradisi masakan kejiranan dan memberi contoh hidangan asli Arab yang dihidangkan di kedai makan tempatan.

“Cef hotel juga belajar (memasak) di sini,” katanya. “Identiti unik itu masih hidup.”

AN